سایت تفریحی,دانلود,دانلود آهنگ,دانلود فیلم,عکس,عکس بازیگران,خبر داغ,دانلود رایگان,سرگرمی,فان,آهنگ جدید,آهنگ قدیمی,آهنگ با کیفیت 320,دانلود سریال

فارغ التحصیل دانشگاه باید ارزش افزوده برای جامعه داشته باشد

2018 07 30 03 05 16 776057 aysam - فارغ التحصیل دانشگاه باید ارزش افزوده برای جامعه داشته باشد

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه هدف دانشگاه نباید صرفا یاد دادن باشد، گفت: تربیت در کنار تعلیم باید لحاظ شود و فارغ التحصیل دانشگاه باید ارزش افزوده برای جامعه داشته باشد. اگر این گونه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در حوزه کار فرهنگی برای دانشجویان فقیر هستیم و باید برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش آیسام و به نقل از ایسنا، دکتر فرزین حلب‌چی به تشریح شرایط فرهنگی حاکم بر دانشگاه‌ها پرداخت و بر لزوم برنامه ریزی طولانی مدت برای ایجاد تغییرات مثبت در عرصه فرهنگی تاکید کرد.

وی با اشاره به فعالیت مفدا به عنوان رسانه‌ای که اخبار حوزه‌های دانشجویی را منعکس می‌کند، اظهار داشت: نیاز به وجود یک رسانه که بتواند در سراسر کشور به صورت کارآمد و قوی اخبار حوزه دانشجویی و فرهنگی را منتشر کند، از مدتها قبل احساس می‌شد. راه اندازی مفدا هر چند با چالش‌ها و ملاحظاتی همراه بود اما در نهایت برآیند بسیار موثر و مثبتی داشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد، این رسانه مخاطب خود را پیدا کرده و گروه‌های دانشجویی در آن فعال شده‌اند. این حرکت فرهنگی بسیار خوبی است و در مسیری جهت دار حرکت می‌کند.

حلب‌چی با ارزیابی شرایط فرهنگی حاکم بر دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: وضعیت فرهنگی یک حوزه را نمی‌توان به صورت مستقل ارزیابی کرد. وضعیت فرهنگی دانشگاه متاثر از وضعیت فرهنگی جامعه است و ما شاهد تغییرات بسیار زیادی هم در سطح جامعه و هم در سطح دانشگاه هستیم. شاید بتوان گفت نسبت به دو دهه قبل، فعالیت دانشجویان در حوزه‌های فرهنگی کمتر شده و دانشجویان تک‌ بعدی‌تر شده‌اند.

معاون دانشجویی علوم پزشکی تهران افزود: رویکرد ما در دانشگاه این است که باید با نگاه جدیدی به دانشجویان و فضای دانشگاه نگریسته شود. هدف دانشگاه صرفا یاد دادن نباشد و تربیت در کنار تعلیم باید لحاظ شود و فارغ التحصیل دانشگاه باید ارزش افزوده برای جامعه داشته باشد. اگر این گونه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در حوزه کار فرهنگی برای دانشجویان فقر داریم و باید برنامه ریزی کنیم. این برنامه ریزی‌ها یک ماهه و دوماهه و یک ساله و دو ساله نیست و باید یک روند بلند مدت آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه این حرکت در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده است، گفت: این حرکت آغاز شده ولی قطعا کافی نیست و درصد قابل توجهی از دانشجویان را شامل نمی‌شود. از این رو باید بر گسترش کمی و کیفی این روند فرهنگی کار شود.

حلب‌چی با بیان اینکه دانشجویان علوم پزشکی تهران بیشتر در پی درس هستند تا فعالیت فرهنگی، اظهار داشت: لازمه آنچه که دانشگاه از دانشجو می‌خواهد این است که وقت زیادی برای درس خواندن بگذارد و تلاش بیشتری بکند. اما این ویژگی که در سه دهه اخیر تغییر نکرده و بچه‌های درس‌خوان به دانشگاه تهران راه پیدا می‌کنند. اما در گذشته همین دانشجویان در همین جو دانشگاهی می‌توانستند موازنه‌ای بین جنبه‌های مختلف زندگیشان ایجاد کنند. پس این وظیفه ماست که ارزش گذاری کنیم و بدانیم که دانشجوی خوب لزوما دانشجویی نیست که معدل خوبی داشته باشد بلکه دانشجویی است که ارزش افزوده‌ای برای جامعه ایجاد می‌کند، مهارت ارتباطی و مهارت فرهنگی دارد. پتانسیل‌ها زیاد است باید برای آنها برنامه‌ریزی شود.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ذکر این نکته که تعداد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه تهران در مقاطع تحصیلی بالا مشغول به تحصیل هستند، خاطر نشان کرد: مشخصه دانشگاه ما این است که دانشجویان مقاطع فلو، رزیدنتی و پی‌اچ‌دی زیاد هستند و این موضوع میانگین سنی دانشجویان ما را بالا می‌برد. پس ذائقه‌شان برای کار فرهنگی با دیگر دانشجویان فرق دارد. اینکه بگوییم همه دانشجویان باید یک نوع فعالیت فرهنگی داشته باشند، اشتباه است؛ هر دانشگاهی بر مبنای ویژگی‌های خود و مخاطبانش و حتی بر اساس میزان مشارکت اعضای هیات علمی، می‌تواند محیط متفاوتی برای کار فرهنگی دانشجویان ایجاد کند.

وی در ادامه درباره وضعیت شورای صنفی دانشگاه گفت: اولین دانشگاهی که در مجوعه وزارت بهداشت در سال ۷۹ شورای صنفی را تشکیل داد، دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. اما متاسفانه شاید به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم، این شورا بیشتر جنبه سیاسی به خود گرفت و بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد. در آن زمان تنها چهار دانشکده شورای صنفی داشتند و در خوابگاه‌ها هم هیچ داوطلبی وجود نداشت. اما در دوره جدید که در بهمن ماه سال گذشته شکل گرفت به جز یک دانشکده و یک یا دو خوابگاه، بقیه شورای صنفی تشکیل دادند. دانشجویان برای فعالیت کردن نیاز به انگیزه دارند و باید احساس مفید و موثر بودند کنند تا وارد این حوزه شوند. تلاش ما این است که از این دانشجویان در تصمیم گیری‌ها و حل مشکلات کمک بگیریم. باید شورای صنفی را یک فرصت بدانیم نه اینکه آن را یک تهدید یا یک اقدام فرمالیته برای رد کردن گزارش عملکرد قلمداد کنیم.

به گزارش مفدا، حلب‌چی درباره مشکلات حوزه صنفی و رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: برگترین نقطه ضعف ما فرسودگی و قدیمی بودن سیستم‌های رفاهی ما از جمله خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌هاست. به علاوه اینکه در زمان تفکیک از وزارت علوم حتی یک متر فضای ورزشی سهم ما نشد.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان درباره نقطه قوت حوزه فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه گفت: نقطه قوت ما دانشجویان ما هستند. اگر دانشجویان ما فعالیت نمی‌کنند قطعا اشکال از ماست چون آنها واقعا منبع انرژی هستند و استعدادهای خیلی زیادی دارند. ما نزدیک به ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف داریم و اعضای هیات علمی ما بسیار علاقه مند و باانگیزه هستند. محیط آکادمیک ما نیز از گذشته ثابت قدم مانده و با همان قدرت و قوت حرکت می‌کند.

انتهای پیام

گردآوری: مجله تفریحی و سرگرمی آیسام

(۰)

لینک به منبع : فارغ التحصیل دانشگاه باید ارزش افزوده برای جامعه داشته باشد

مطالب مرتبط بیشتر:

  1. تدوین سند جامع ارتباطات علمی و فناوری در حوزه بین‌الملل
  2. ضرورت توجه واحدهای جهاد دانشگاهی بر اشتغال
  3. کشف ۱۴۸ ژن‌ موثر در هوش افراد
  4. گوگل تقلب کردن را سخت می‌کند
دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 0
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.